20190526 192828De mannen van Heeswijk 1, hielden het spannend en keken lang tegen een 0-1 achterstand aan. Maar na een ongekende slotfase werd HVV uit Helmond verslagen. Terry van Steenbergen was de gevierde man aan Heeswijk-zijde, hij maakte vlak voor tijd de allesbeslissende 2-1. De finale van de nacompetitie is zondag om 12.00 uur in Liempde bij DVG. Bruheze is de tegenstander. Lees verder voor het wedstrijdverslag van Kliknieuws.

HEESWIJK | VV Heeswijk wint in de ‘dying seconds’ met 2-1 thuis van HVV Helmond. Voor de tweede keer op rij pakt Heeswijk op sportpark De Balledonk de zege. Volgende week wacht de finaleronde om lijfsbehoud in de tweede klasse af te dwingen. “We zaten helemaal niet in de wedstrijd”, erkende trainer Mark Strik.

Door: Ciske van Pinxteren

Veel supporters waren er afgereisd vanuit Helmond. Met veel kabaal en een megafoon steunden zij de bezoekers. HVV begon voortvarend. Twee grote kansen werden er in de eerste tien minuten gemist. De 0-1 kon niet uitblijven. Een lage voorzet werd in de dertiende minuut binnen gewerkt. Heeswijk moest de achterstand goed maken. In tegenstelling tot vorige week lukte er vrij weinig aan de bal bij de thuisploeg. De passes waren niet zuiver en op een vrije trap van Terry van Steenbergen na werd er geen enkel schot op doel gelost. HVV ging de rust in met een terechte voorsprong. De gebroeders Sven en Jens van Lieshout kwamen in de tweede helft binnen de lijnen om Heeswijk meer pit en gif te geven. Zo sloop Heeswijk dichter en dichter bij het vijandelijke doelgebied. Mark Dobbelsteen kreeg in de 64e minuut een grote kans op de gelijkmaker. De Helmondse goalie bracht redding. De jonge aanvaller Tjeu Dortmans werd gebracht als invaller om iets te forceren. Ries van Alebeek kreeg in de rebound uit een corner de kans op in open doel binnen te schieten. Hij schoot uit een moeilijke volley net over. HVV Helmond ging meer tijdrekken en het randje op zoeken.

Ook aan Heeswijkse kant speelde Sven van Lieshout met vuur en kreeg een gele kaart. De zorgen bij het thuispubliek werden almaar groter en groter. Zou Heeswijk het tij nog kunnen keren. Ja, volgde het antwoord in de 88e minuut. Uit een vrije trap van Stef Adank kopte aanvoerder Sten van den Berg de 1-1 binnen. Drie minuten later kreeg HVV een honderd procent kans. De tweede keeper Ard Groenendijk tikte de bal uit het doel en voorkwam een late achterstand. Nog geen minuut later gaf Dortmans de bal voor op Terry van Steenbergen. De spits schoof de bal in het net en bezorgde Heeswijk de zege. Zijn gele kaart wegens het uittrekken van zijn shirt heeft geen schorsing tot gevolg. “Anders had ik hem zijn nek omgedraaid, haha. Hij heeft vandaag maar één bal goed geraakt, maar wel de belangrijkste”, reageerde trainer Mark Strik.

‘We zaten helemaal niet in de wedstrijd’
Volgens Strik wist Heeswijk dat HVV conditioneel niet in topvorm verkeerde. Zijn ploeg liet het afweten in de eerste helft. Strik: “We waren minder scherp en energiek dan hen. Ik denk dat we ondanks de tweede helft niet eens hebben laten zien hoe goed wij kunnen voetballen. We zaten helemaal niet in de wedstrijd.” Over geluk mag Heeswijk niet klagen. In zekere zin dwingen ze echter ook geluk af. “Als team blijven we al het hele seizoen bij elkaar en positief in goede en mindere tijden. We hebben geknokt.” Een HVV aanvaller deelde volgens Strik een kopstoot uit aan Sven van Lieshout, de prima fluitende arbitrage merkte dat incident niet op. “Het was een volle kopstoot. Sven heeft een blauwe vlek op zijn hoofd.” Vorige week keepte Rick Schouten. Hij was vandaag afwezig. “Ard heeft goed gekeept en hij redt ons nog op het einde.” Heeswijk maakt zich zonder blessures op voor de apotheose van het seizoen. Heeswijk speelt volgende week in de finale om handhaving tegen VV Bruheze.