20190526 192828Zoals jullie ongetwijfeld hebben meegekregen is er onlangs een onafhankelijke onderzoekscommissie, in opdracht van RKSV Avesteyn en VV Heeswijk aan de slag gegaan met het vraagstuk: Hoe kunnen beide voetbalclubs er samen voor zorgen dat wordt voldaan aan de vraag naar een zowel kwalitatief als kwantitatief optimaal voetbalklimaat in Heeswijk-Dinther en daarbij inspelen op trends (vergrijzing, inclusie, vrijwilligersproblematiek) en ontwikkelingen (gemeente, duurzaamheid) in de toekomst?

Via deze website meldden we eerder al dat de commissie niet is ingesteld omdat het slecht gaat met de voetbalclubs Heeswijk en Avesteyn maar een middel is om te onderzoeken hoe voetbal in Heeswijk-Dinther er in de toekomst uit kán zien.

Inspirerende bijeenkomsten van de commissie met leden van beide verenigingen en een enorme respons op een door de commissie uitgezette enquête (maar liefst 529 reacties, op een ledenaantal van in totaal 843 actieve leden) hebben bijgedragen aan het feit dat de commissie van mening is dat zij, een door en namens beide verenigingen doorleefd, advies uit kan brengen.

Conclusie van de onderzoekscommissie is dat beide verenigingen gezond zijn, zowel op financieel alsook op bestuursniveau. Wel is er een duidelijke, dalende trend te zien als we kijken naar de ledenaantallen, met name bij de jeugd en vrijwilligers. Daarom wordt er gekeken naar een samenwerking, te beginnen bij de jeugdelftallen.

Want, de belangrijkste conclusie die getrokken is door de onderzoekscommissie is de volgende:

Ondanks dat er voor beide verenigingen geen acute noodzaak is voor veranderingen zien we wel een noodzaak ontstaan voor ‘voetballend Heeswijk-Dinther’ om op relatief korte termijn minimaal een samenwerking op het gebied van jeugdvoetbal te overwegen.

Er is inmiddels een werkgroep samengesteld die bezig is om de samenwerking te concretiseren. Afgelopen woensdag 18 oktober is de KNVB op bezoek geweest om mee te kijken en mee te denken over hoe dit proces het beste aan te kunnen vliegen. Tijdens onze algemene ledenvergadering op 30 november, wordt aan de leden verder tekst en uitleg gegeven. Dus zorg dat je erbij bent!